STATUT

ZESPOŁU SZKÓŁ

 

 

 

SZKOŁA PODSTAWOWA I GIMNAZJUM

W KOZŁOWIE

 

 

 

 

Podstawa prawna:

 Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572, z późniejszymi zmianami); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624 z 2002r. Nr 10, poz.96 z 2003r. Nr 146, poz. 1416 z 2004r. Nr 66, poz.606 z 2005r. Nr 10, poz. 75 z 2007r. Nr 35, poz. 222).

 

 

 

(Tekst jednolity)

 

 

SPIS TREŚCI:

 Rozdział I            Informacje o szkole.......................................................................  3

Rozdział II           Cele i zadania szkół wchodzących w skład zespołu.....................  5

Rozdział III          Organy zespołu szkół....................................................................  7

A.     Dyrektor szkoły...................................................................  8

B.     Rada pedagogiczna.............................................................  9

C.     Samorząd uczniowski........................................................  11

D.     Rada rodziców...................................................................  12

Rozdział IV          Organizacja zespołu szkół...........................................................  13

Rozdział V           Nauczyciele i inni pracownicy – zakresy obowiązków..............   16

Rozdział VI          Obowiązek szkolny.....................................................................  23

Rozdział VII         Uczniowie...................................................................................  25

A.     Prawa uczniów..................................................................  26

B.     Obowiązki uczniów..........................................................   27

C.     Zasady używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych ................................................   28

D.     Nagrody............................................................................   28

E.      Kary..................................................................................   29

Rozdział VIII         Współpraca z rodzicami.............................................................   32

Rozdział IX          Zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów.........................   35

A.     Szczegółowe zasady i kryteria oceniania.........................   36

B.     Prawa i obowiązki ocenianych w przypadku ustalenia                        oceny z naruszeniem zasad oceniania................................ 39

C.     Klasyfikowanie i promowanie uczniów............................  40

D.     Regulamin oceniania zachowania.....................................  42

E.      Egzamin klasyfikacyjny, sprawdzający i poprawkowy.....  48

 

ZAŁĄCZNIKI:

1.     Program wychowawczy szkoły

2.     Program profilaktyki

3.     Regulamin rady pedagogicznej

4.     Regulamin samorządu uczniowskiego

5.     Statut rady rodziców

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ I

 

INFORMACJE O SZKOLE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 1

 

                          I.      Oficjalna nazwa szkoły brzmi: Zespół Szkół Szkoła Podstawowa i Gimnazjum w Kozłowie.

                       II.      Siedzibą Zespołu Szkół w Kozłowie jest budynek 73B położony w Kozłowie na działce nr 8/59.

                     III.      Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

                    IV.      Zespołowi Szkół nadaje imię organ prowadzący, na wspólny wniosek rady pedagogicznej oraz przedstawicieli rodziców i uczniów.

 

§ 2

 

 I.   Organem prowadzącym szkołę jest Wójt Gminy Kozłowo.

            II.  Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą jest Kurator Oświaty w

                 Olsztynie.

 

§ 3

 

                          I.      Cykl kształcenia trwa 9 lat i podzielony jest na 3 etapy:

1)      I etap edukacyjny dla uczniów klas I-III trwa 3 lata,

2)      II etap edukacyjny dla uczniów klas IV-VI trwa 3 lata,

3)      III etap edukacyjny dla uczniów gimnazjum trwa 3 lata.

                       II.      Zajęcia edukacyjne odbywają się na jedną zmianę.

                     III.      Czas rozpoczęcia i kończenia zajęć dydaktycznych oraz przerw i ferii określa Minister Edukacji Narodowej w drodze rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ II

 

CELE I ZADANIA SZKÓŁ WCHODZĄCYCH W SKŁAD ZESPOŁU SZKÓŁ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 4

 

Szkoła podstawowa i gimnazjum realizują cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach  wykonawczych wydanych na jej podstawie, a w szczególności:

                          I.      Umożliwiają zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa szkoły podstawowej i gimnazjum poprzez:

1)      udział w zajęciach dydaktycznych,

2)      ciekawy proces nauczania,

3)      udział w warsztatach językowych,

4)      udział w wycieczkach krajoznawczo-turystycznych,

5)      udział w zajęciach sportowo-rekreacyjnych i kołach zainteresowań,

6)      przygotowanie uczniów do aktywnego udziału w życiu społecznym i gospodarczym.

                       II.      Umożliwiają absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia lub wykonywania wybranego zawodu poprzez:

1)      organizowanie zajęć z pracownikami biura pracy,

2)      poradnictwo pedagogiczne,

3)      rozwijanie zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych,

4)      prowadzenia zajęć doradztwa zawodowego przez wychowawców.

                     III.      Kształtują środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków szkoły podstawowej i gimnazjum oraz wieku ucznia poprzez:

1)      zapewnienie odpowiedniej bazy dla uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum,

2)      systematyczne diagnozowanie i monitorowanie zachowań uczniów,

3)      realizowanie programu wychowawczego i profilaktyki szkoły podstawowej i gimnazjum.

                    IV.      Sprawują opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb poprzez:

1)      ścisły kontakt z rodzicami uczniów,

2)      prowadzenie zajęć dydaktyczno - wyrównawczych,

3)      zorganizowanie zajęć świetlicowych,

4)      prowadzenie zajęć z gimnastyki korekcyjnej,

5)      umożliwienie spożywania posiłków,

6)      wnioskowanie o stypendia i zasiłki szkolne.

                       V.      Zajęcia, o których mowa wyżej, prowadzone są na podstawie diagnozy dokonanej przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Nidzicy oraz pielęgniarkę szkolną.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ III

 

ORGANY ZESPOŁU SZKÓŁ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 5

 

Organami zespołu szkół są:

A.  Dyrektor szkoły

B.  Rada pedagogiczna

C.  Samorząd uczniowski

D.  Rada rodziców

 

§ 6

 

A.  DYREKTOR SZKOŁY

                          I.      Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli oraz  pracowników nie będących nauczycielami.

                       II.      W wykonywaniu swoich zadań dyrektor współpracuje z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem szkolnym.

                     III.      Dyrektor szkoły w szczególności:

1)      zatrudnia i zwalnia nauczycieli i innych pracowników szkoły,

2)      kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą szkoły,

3)      sprawuje nadzór pedagogiczny nad działalnością nauczycieli i  wychowawców,

4)      przewodniczy radzie pedagogicznej,

5)      organizuje różne formy szkolenia w zakresie działalności dydaktyczno - wychowawczej i BHP,

6)      realizuje uchwały rady pedagogicznej, jeżeli są zgodne z prawem oświatowym, niezgodne zaś wstrzymuje i powiadamia o tym organ prowadzący lub nadzorujący,

7)      przedstawia radzie pedagogicznej co najmniej dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski, wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego,

8)      powierza stanowisko wicedyrektora i odwołuje z niego po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego i rady pedagogicznej,

9)      przyznaje nagrody i wymierza kary pracownikom zespołu,

10)  dysponuje środkami finansowymi,

11)  opracowuje arkusz organizacyjny,

12)  dba o powierzone mienie,

13)  wydaje polecenia służbowe,

14)  dokonuje oceny pracy nauczycieli,

15)  dokonuje oceny dorobku zawodowego nauczycieli za okres stażu,

16)  nadaje stopień nauczyciela kontraktowego,

17)  powołuje zespoły przedmiotowe,

18)  kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego i wydaje decyzje administracyjne w zakresie zezwolenia na realizację obowiązku szkolnego poza szkołą i przeprowadzenie egzaminu klasyfikacyjnego,

19)  skreśla z listy uczniów zgodnie z procedurami,

20)  reprezentuje szkołę na zewnątrz,

21)  rozstrzyga sprawy sporne i konfliktowe pomiędzy organami,

22)  przestrzega postanowień statutu w sprawie rodzaju nagród i kar stosowanych wobec uczniów,

23)  podejmuje decyzje o zawieszeniu zajęć dydaktycznych  z zachowaniem warunków określonych odrębnymi przepisami,

24)  prowadzi dokumentację pedagogiczną zgodnie z odrębnymi przepisami,

25)  podaje do publicznej wiadomości do dnia 31 marca (w roku szkolnym 2006/2007 do dnia 31 maja) szkolny zestaw programów i podręczników, który będzie obowiązywał przez kolejne trzy lata,

26)  podejmuje działania ułatwiające uczniom zaopatrzenie w podręczniki, w szczególności możliwość obrotu używanymi podręcznikami,

27)  w porozumieniu z radą pedagogiczną i samorządem uczniowskim określa wzór jednolitego stroju obowiązującego na terenie szkoły oraz sytuacje, w których przebywanie ucznia na terenie szkoły nie wymaga noszenia przez niego jednolitego stroju ze względu na szczególną organizację zajęć dydaktyczno-wychowawczych w  określonym dniu lub dniach,

28)  realizuje pozostałe zadania wynikające z Karty Nauczyciela.

 

§7

 

B. RADA PEDAGOGICZNA

                          I.      W szkole działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji  jej statutowych zadań, dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.

                       II.      W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.

                     III.      W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym, osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.

                    IV.      Rada pedagogiczna ustala REGULAMIN swojej działalności, a jej posiedzenia są protokołowane.

                       V.      Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej ½ członków rady.

                    VI.      Członkowie rady są zobowiązani do nie ujawniania spraw będących przedmiotem posiedzeń rady.

                  VII.      Zebrania rady pedagogicznej organizowane są w formie;

1)      rad plenarnych

a)      przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym półroczu, po zakończeniu zajęć szkolnych oraz w miarę potrzeb,

b)      rady plenarne mogą być organizowane z inicjatywy: przewodniczącego rady pedagogicznej, rady rodziców, organu prowadzącego szkołę, co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej,

c)      przewodniczący rady powiadamia o terminie, miejscu i tematyce rady.

2)      rad klasyfikacyjnych

a)      w związku z klasyfikacją za I i II półrocze i promocją uczniów,

b)      rady klasyfikacyjne mogą być organizowane wspólnie lub odrębnie dla poszczególnych typów  szkół i klas,

c)      rady klasyfikacyjne prowadzi dyrektor i wicedyrektor.

3)      rad szkoleniowych

a)      w związku z wewnątrzszkolnym doskonaleniem nauczycieli zgodnie z harmonogramem.

               VIII.      W posiedzeniach rady pedagogicznej uczestniczą wszyscy nauczyciele i wychowawcy uczący w szkole.

                    IX.      Rada pedagogiczna w szczególności:

1)      zatwierdza statut szkoły lub jego zmiany,

2)      zatwierdza plany pracy szkoły,

3)      ustala zestaw programów nauczania dla poszczególnych oddziałów,

4)      zatwierdza wyniki klasyfikacji i promocji uczniów,

5)      uchwala program wychowawczy i program profilaktyki oraz modyfikuje je w miarę potrzeb,

6)      podejmuje działania  w związku z nieobecnościami uczniów według ustalonego regulaminu,

7)      ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli,

8)      występuje z umotywowanym wnioskiem do organu prowadzącego o powierzenie funkcji dyrektora lub wicedyrektora,

9)      występuje z umotywowanym wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie z funkcji dyrektora lub wicedyrektora,

10)  deleguje dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora,

11)  opiniuje tygodniowy rozkład zajęć,

12)  opiniuje projekt planu finansowego,

13)  opiniuje propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału stałych prac i zajęć,

14)  spośród przedstawionych przez nauczycieli programów nauczania i podręczników w drodze uchwały, po zasięgnięciu opinii rady rodziców ustala szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników, biorąc pod uwagę możliwości uczniów, a w przypadku podręcznika przystosowanie dydaktyczne i językowe do możliwości uczniów oraz wysoką jakość wykonania umożliwiającą korzystanie z niego przez kilka lat,

15)  w uzasadnionych przypadkach, na wniosek nauczyciela lub rady rodziców dokonuje zmiany w szkolnym zestawie podręczników, z tym, że zmiana w tych zestawach nie może nastąpić w trakcie roku szkolnego,

16)  w porozumieniu z rodzicami i uczniami ustala jednolity strój obowiązujący od 1 września 2007 roku.

§ 8

 

C. SAMORZĄD UCZNIOWSKI

                          I.      W szkole działa samorząd uczniowski, który tworzą wszyscy uczniowie.  

                       II.      Samorząd uczniowski ma łączyć  społeczność szkoły, wytwarzać więź grupową, budzić poczucie wspólnoty, wyzwalać uczniowskie inicjatywy i działania społeczne.

                     III.      Samorząd uczniowski działa na podstawie REGULAMINU.

                    IV.      Samorząd uczniowski współpracuje z organizacjami działającymi na terenie szkoły, ważne decyzje podejmuje w porozumieniu z dyrektorem szkoły, radą pedagogiczną i radą rodziców.

                       V.      Reprezentantem samorządu uczniowskiego jest rada samorządu uczniowskiego.

                    VI.      Rada samorządu uczniowskiego wybierana jest przez uczniów w wyborach tajnych, które są przeprowadzane każdego roku we wrześniu.

                  VII.      Kadencja samorządu uczniowskiego trwa jeden rok

1)      każda klasa ma swojego przedstawiciela w radzie samorządu uczniowskiego,

2)      wybrani przedstawiciele klas wyłaniają spośród swojego grona przewodniczącego, dwóch zastępców, skarbnika i sekretarza,

3)      rada rozpoczyna kadencję 1 października, przyjmuje poprzedni bądź opracowuje nowy regulamin i plan.

               VIII.      Samorząd uczniowski w szczególności:

1)      uczestniczy w planowaniu pracy szkoły,

2)      bierze udział w tworzeniu właściwej atmosfery w szkole,

3)      wybiera opiekuna samorządu uczniowskiego w tajnych wyborach,

4)      współpracuje z nauczycielami w organizowaniu różnego rodzaju imprez klasowych i szkolnych,

5)      uczestniczy w gospodarowaniu szkołą: opieka nad klasami, dyżury,

6)      uczestniczy w tworzeniu prawa wewnętrznego; zgłasza wnioski, uwagi i propozycje,

7)      dba w całokształcie swojej działalności o dobre imię i honor szkoły, kultywuje i kształtuje jej tradycję,

8)      dba o sprzęt i urządzenia szkolne, inspiruje do udziału w pracach społecznie-użytecznych w szkole i środowisku,

9)      wspólnie z radą pedagogiczną i radą rodziców ustala: zasady korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły oraz wzór jednolitego stroju obowiązującego uczniów szkoły,

10)  współtworzy gazetkę szkolną.

          

 

 

 

§ 9

 

D. RADA RODZICÓW

I.      W skład rady rodziców wchodzą po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców danego oddziału, jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic.

II.      Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu w każdym roku szkolnym.

III.      Szczegółowe zasady i tryb działania rady rodziców określa jej REGULAMIN, który ustala między innymi:

1)     kadencję, tryb, powoływanie i odwoływanie rady rodziców,

2)     organy rady, sposób ich wyłaniania i zakres kompetencji,

3)     tryb podejmowania uchwał,

4)     zasady wydatkowania funduszy.

IV.      Rada rodziców w szczególności:

1)     występuje do rady pedagogicznej i dyrektora z wnioskami i opiniami dotyczącymi  wszystkich spraw oświaty,

2)     udziela pomocy samorządowi uczniowskiemu,

3)     działa na rzecz stałej poprawy bazy szkoły,

4)     pozyskuje środki finansowe w celu wsparcia działalności szkoły,

5)     współdecyduje o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku,

6)     deleguje dwóch przedstawicieli do składu komisji konkursowej na dyrektora,

7)     uchwala w porozumieniu z radą pedagogiczną program wychowawczy szkoły i program profilaktyki; jeśli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie w/w programów, programy te ustala dyrektor w uzgodnieniu z organem prowadzącym,

8)     opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły,

9)     opiniuje szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ IV

 

ORGANIZACJA ZESPOŁU SZKÓŁ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 10

 

                        I.          Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktycznych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

                      II.          Rok szkolny podzielony jest na I półrocze i II półrocze. I półrocze trwa od pierwszego dnia nauki i kończy się w ostatni  piątek stycznia każdego roku.

                   III.          Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły, który sporządza dyrektor do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji zespołu szkół zatwierdza organ prowadzący do dnia 30 maja danego roku.

                   IV.          Podstawową jednostką organizacyjną szkół wchodzących w skład zespołu jest oddział. Liczba uczniów w oddziale nie powinna być większa niż 30. Uczniowie ci w danym roku szkolnym uczą się wszystkich przedmiotów przewidzianych planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy i danego typu szkoły, dopuszczonych do użytku szkolnego.

                     V.          Przy podziale na klasy decyduje liczba uczniów z obwodu ustalonego dla zespołu szkół, o ile nie zostały przyjęte odrębne porozumienia w powyższej sprawie. Nie tworzy się oddziału tej samej klasy, jeżeli liczba uczniów jest mniejsza niż 35.

                   VI.          Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów. Uzależniony jest także od możliwości finansowych i kadrowych szkoły oraz wielkości sal i pomieszczeń dydaktycznych (zwłaszcza w przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów i mniej niż 30 uczniów podziału na grupy można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę).

                VII.          Podziału na grupy dokonuje się na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa z uwzględnieniem zasad określonych w rozporządzeniu w sprawie ramowych planów nauczania.

              VIII.          Łączenie uczniów miejscowych i dojeżdżających uwarunkowane jest nauką języka obcego (stopniem zaawansowania).

                   IX.          Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV-VI szkoły podstawowej oraz I-III gimnazjum prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.

                     X.          Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora zespołu szkół na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.

                   XI.          Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.

                XII.          Godzina lekcyjna trwa 45 minut. Lekcje odbywają się w godzinach od 8.00 do 14.25.

              XIII.          Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę, w której ustali inny czas trwania godziny lekcyjnej (nie dłuższy niż 1 godzina zegarowa) zachowując ogólny tygodniowy czas pracy, obliczony na podstawie ramowego planu nauczania.

             XIV.          Dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną i w uzgodnieniu z organem prowadzącym ustala zasady prowadzenia zajęć. Zajęcia wyrównawcze, specjalistyczne, nauczanie języków obcych, elementów informatyki, koła zainteresowań i inne mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym.

                XV.          Za bezpieczeństwo ucznia odpowiada szkoła - od momentu przyjścia do szkoły do momentu jego wyjścia ze szkoły.

             XVI.          Opuszczanie miejsca pracy przez nauczyciela (wyjście w trakcie zajęć) jest możliwe pod warunkiem, że dyrektor wyrazi na to zgodę, a opiekę nad klasą przejmie inny nauczyciel.

           XVII.          Ucznia może zwolnić z danej lekcji: dyrektor szkoły, wychowawca klasy lub nauczyciel danych zajęć edukacyjnych-na pisemny wniosek rodziców, w którym podano przyczynę zwolnienia oraz dzień i godzinę wyjścia ze szkoły.

        XVIII.          Nauczyciel nie może wyprosić ucznia z klasy, jeśli nie jest w stanie zapewnić mu odpowiedniej opieki.

             XIX.          W szczególnie uzasadnionych przypadkach dopuszczalne jest łączenie grup uczniów (również całych klas) i przekazanie jednemu nauczycielowi opieki nad taką grupą.

                XX.          Przy szkole działa rada rodziców.

             XXI.          Corocznie każda rodzina mająca dzieci w szkole dobrowolnie wpłaca ustaloną kwotę na konto rady rodziców.

           XXII.          W szkole działają organizacje: ZHP, PCK, SKS.

        XXIII.          W szkole wydawana jest gazetka „Z życia szkoły” redagowana przez nauczycieli i uczniów. Zyski ze sprzedaży gazetki są przekazywane na potrzeby uczniów.

        XXIV.          Istnieje sklepik szkolny, w którym za zgodą rodziców i pod opieką nauczyciela pracują uczniowie.

          XXV.          Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy wśród rodziców.

        XXVI.          Biblioteka zajmuje dwa pomieszczenia na piętrze budynku, z których jedno jest przeznaczone na gromadzenie i przechowywanie księgozbioru, drugie zaś stanowi czytelnię.

     XXVII.          Do zadań bibliotekarza należy:

1)      opracowanie projektu REGULAMINU korzystania z biblioteki i czytelni,

2)      prowadzenie katalogu rzeczowego i alfabetycznego,

3)      określenie godzin wypożyczania książek przy zachowaniu zasad dostępności biblioteki dla ucznia przed i po lekcjach,

4)      organizowanie konkursów czytelniczych,

5)      przedstawianie radzie pedagogicznej informacji o stanie czytelnictwa poszczególnych klas,

6)      współpraca z nauczycielami zespołu szkół,

7)      prowadzenie edukacji czytelniczej i medialnej,

8)      zakup i oprawa książek.

   XXVIII.          Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na warunki związane z dojazdem do domu zorganizowana jest świetlica szkolna.

        XXIX.          Świetlica jest czynna zgodnie z potrzebami. W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25.

          XXX.          Od 1 marca 2007 w szkole prowadzona jest stołówka szkolna, która przygotowuje dożywianie dla wszystkich placówek oświatowych Gminy Kozłowo.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ V

 

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY – ZAKRESY OBOWIĄZKÓW

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 11

 

                  I.      W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi zgodnie z zasadami określonymi odrębnymi przepisami.

                II.      W zespole szkół tworzy się następujące stanowiska obsługi:

1)      intendentka,

2)      kucharki (szef, pomoce kuchenne) ,

3)      sprzątaczki,

4)      konserwator palacz,

5)      palacze.

             III.      Szczegółowy zakres czynności dla poszczególnych pracowników sporządza dyrektor. Dokument ten stanowi załącznik do umowy o pracę.

             IV.      Obsługę finansową zapewnia organ prowadzący. Dla sprawnego zarządzania placówką tworzy się stanowisko sekretarza szkoły, dla którego zakres czynności opracowuje dyrektor.

               V.      Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą. Jest odpowiedzialny za jakość tej pracy i powierzonych jego opiece uczniów.

             VI.      Nauczyciel ma obowiązek:

1) kontrolować systematycznie miejsca prowadzenia zajęć pod względem

    bezpieczeństwa i higieny pracy,

2)   uczestniczyć w szkoleniach BHP organizowanych przez zakład pracy,

 3)   przestrzegać przepisów statutowych,

4)   zapoznawać się z aktualnym stanem prawnym w oświacie,

5)   usuwać drobne usterki względnie zgłaszać dyrektorowi ich występowanie,

6)   w pracowniach o zwiększonym ryzyku wypadkowości egzekwować

       przestrzeganie regulaminów,

7)    na sali gimnastycznej i na boiskach używać tylko sprawnego sprzętu,

8)    na każdej lekcji kontrolować obecność uczniów,

9)    pełnić dyżury zgodnie z opracowanym harmonogramem,

10)  przygotowywać się do zajęć dydaktycznych i wychowawczych,

11)  dbać o poprawność językową uczniów,

12)  stosować zasady oceniania zgodnie z przyjętymi przez szkołę kryteriami,

13)  podnosić i aktualizować wiedzę i umiejętności pedagogiczne,

14)  służyć pomocą nauczycielom rozpoczynającym pracę pedagogiczną,

15)  wzbogacać warsztat pracy i dbać o powierzone mienie i sprzęt,

16)  aktywnie uczestniczyć w szkoleniowych posiedzeniach rad pedagogicznych,

17)  stosować nowatorskie metody pracy i programy nauczania,

18)  wspomagać rozwój psychofizyczny ucznia poprzez prowadzenie różnorodnych

      form oddziaływań w ramach zajęć pozalekcyjnych.

VII.      Nauczyciel podczas pełnienia obowiązków służbowych lub w związku z nimi, korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

Nauczyciel ma prawo:

1)      oczekiwać od ucznia respektowania ustalonych reguł,

2)      oczekiwać współdziałania rodziców,

3)      oczekiwać pomocy od dyrektora szkoły,  pedagoga, rodziców.

VIII.      Nauczyciele danego przedmiotu, bloków przedmiotowych lub wychowawcy klas mogą tworzyć zespoły.

1) pracą zespołu kieruje powołany przez dyrektora lider zespołu,

2) do zadań zespołu należy:

a)      wybór programów nauczania i współdziałanie w ich realizacji,

b)      opracowanie kryteriów oceniania uczniów oraz sposobu badania osiągnięć, stymulowanie rozwoju uczniów,

c)      opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich programów nauczania,

d)       organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli.

        IX.      Dyrektor zespołu szkół powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą.

          X.      Wychowawca pełni swoją funkcję w stosunku do powierzonej mu klasy do chwili ukończenia przez uczniów tej klasy danego etapu edukacyjnego, chyba, że rada rodziców złoży uzasadniony wniosek do dyrektora szkoły o zmianę wychowawcy lub sam nauczyciel wniesie stosowną prośbę o zmianę.

        XI.      Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:

1)      tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia,

2)      przygotowanie ucznia do życia w rodzinie i społeczeństwie,

3)      rozwijanie umiejętności rozwiązywania życiowych problemów przez wychowanka.

     XII.      Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w punkcie XI winien:

1)      zdiagnozować warunki życia i nauki swoich wychowanków,

2)      opracować wspólnie z rodzicami i uczniami program wychowawczy uwzględniający wychowanie prorodzinne,

3)      utrzymywać systematyczny i stały kontakt z innymi nauczycielami w celu koordynacji oddziaływań wychowawczych,

4)      współpracować z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Nidzicy,

5)      śledzić postępy swoich wychowanków,

6)      dbać o systematyczne uczęszczanie swoich uczniów na zajęcia,

7)      udzielać porad w zakresie możliwości dalszego kształcenia, wyboru zawodu, itp.,

8)      kształtować właściwe stosunki pomiędzy uczniami, opierając je na tolerancji poszanowaniu godności osobistej,

9)      utrzymywać stały kontakt z rodzicami i opiekunami w sprawach postępów w nauce i zachowaniu ucznia,

10)  powiadamiać o przewidywanej dla ucznia ocenie niedostatecznej na miesiąc przed zakończeniem półrocza,

11)  na tydzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym powiadomić ucznia o przewidywanych dla niego ocenach.

        XIII.      Wychowawca prowadzi określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno-wychowawczej (dzienniki, arkusze ocen, świadectwa szkolne, teczkę wychowawcy).

       XIV.      Wychowawca ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nidzicy.

          XV.      W celu wsparcia realizacji zadań wychowawczych szkoła zatrudnia pedagoga.

       XVI.      Zadania pedagoga:

1)      rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,

2)      określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami pomocy odpowiednio do rozpoznawanych potrzeb,

3)      organizowanie  i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,

4)      podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego i programu profilaktycznego,

5)      wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli, wynikających z w/w programów,

6)      planowanie i koordynowanie zadań związanych z wyborem przez ucznia dalszej drogi życiowej,

7)      działania na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej,

8)      prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących uczniów, w tym diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron ucznia,

9)      diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, określania odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec uczniów, rodziców i nauczycieli,

10)  organizowanie i prowadzenie rożnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,

11)  minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów,

12)  wspieranie wychowawców klas oraz zespołów wychowawczych i innych zespołów problemowo-zadaniowych w działaniach wynikających z programu wychowawczego i profilaktycznego.

 


XVII.   W Zespole Szkół w Kozłowie dopuszcza się możliwość utworzenia jednego stanowiska

            wicedyrektora (jedno stanowisko na 12 oddziałów) za zgodą organu prowadzącego.

    XVIII.   Zakres obowiązków wicedyrektora:

1)      realizowanie ustalonego pensum godzin dydaktycznych,

2)      współudział  w planowaniu, wykonywaniu i dokumentowaniu mierzenia jakości pracy szkoły,

3)      sprawowanie  nadzoru pedagogicznego zgodnie z ustalonym planem nadzoru,

4)      gromadzenie informacji i dokonywanie oceny pracy nauczycieli,

5)      udział w pracach komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych dla nauczycieli ubiegających  się o stopień awansu zawodowego,

6)      udział w planowaniu przydziału nauczycielom stałych prac oraz czynności dodatkowych,

7)      udział w sporządzaniu tygodniowego rozkładu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

8)      organizowanie zastępstw za nieobecnych nauczycieli,

9)      udział w pracach zespołów przedmiotowych  i innych organów kolegialnych szkoły,

10)  rozpoznawanie potrzeb i analiza wykorzystania środków i pomocy dydaktycznych,

11)  sprawowanie nadzoru nad realizacją obowiązku szkolnego uczniów,

12)  sprawowanie nadzoru nad organizacją kształcenia specjalnego zajęć reedukacyjnych, logopedycznych i innych psychologiczno – pedagogicznych oraz współdziałanie w tym zakresie z pedagogiem szkolnym i placówkami pozaszkolnymi tego typu,

13)  realizacja uchwał RP oraz nadzór nad realizacją uchwał RP objętych zakresem czynności,

14)  znajomość prawa oświatowego, ustaw, rozporządzeń i przepisów wykonawczych dotyczących funkcjonowania szkoły,

15)  bieżące informowanie dyrektora zespołu szkół o wszystkich problemach kadrowych, organizacyjnych i gospodarczych występujących w szkole,

16)  inspirowanie nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji zawodowych i podejmowania działań innowacyjnych i eksperymentów pedagogicznych,

17)  przestrzeganie zasad BHP, p - pożarowych, sanitarnych, instrukcji ewakuacji i innych przepisów porządkowych ustalonych zarządzeniami wewnętrznymi,

18)  tworzenie życzliwej atmosfery pracy w placówce w stosunkach pomiędzy wszystkimi podmiotami pracy szkoły,

19)  nie ujawnianie spraw poruszanych na posiedzeniach RP i innych ciał kolegialnych, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów, rodziców, nauczycieli i innych pracowników szkoły,

20)  tworzenie planu doskonalenia nauczycieli,

21)  wykonywanie innych czynności dotyczących funkcjonowania zespołu szkół zleconych przez dyrektora szkoły.

XIX.            Wicedyrektor Zespołu Szkół w Kozłowie uprawniony jest do podejmowania decyzji w sprawach ustalonych zakresem obowiązków, a ponadto:

1)      wnoszenia projektów uchwał RP i zarządzeń oraz zmian w organizacji pracy szkoły mających na celu poprawę jej funkcjonowania,

2)      występowania z propozycjami zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,

3)      występowania z propozycjami nagród, odznaczeń, wyróżnień i wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,

4)      przedstawienie RP wniosków wynikających z mierzenia jakości pracy szkoły oraz sprawowanego nadzoru pedagogicznego nad działalnością szkoły.

5)      po wcześniejszym uzgodnieniu z dyrektorem:

a)      sprawowania nadzoru nad przestrzeganiem przepisów BHP, p – pożarowych, sanitarnych i innych zarządzeń porządkowo – dyscyplinujących przez pracowników szkoły,

b)     sporządzania informacji i sprawozdań dla organu prowadzącego i nadzorującego szkołę oraz instytucji współdziałających ze szkołą,

c)      przedstawianie informacji i wyjaśnień w sprawach dotyczących działalności szkoły, w środkach masowej komunikacji,

d)     reprezentowania dyrektora szkoły podczas spotkań z rodzicami i organami kolegialnymi  rodziców oraz samorządem uczniowskim,

e)      zwalniania uczniów z zajęć lekcyjnych oraz na imprezy pozaszkolne,

f)       organizowania okresowych inwentaryzacji majątku szkolnego,

g)      podejmowania działań pozwalających na pozyskiwanie środków pozabudżetowych.

 

XXX. W zespole szkół  powołuje się koordynatora ds. bezpieczeństwa. Nauczyciel powołany na

            stanowisko koordynatora wykonuje powierzone zadania w ramach zadań statutowych.

XXX.  Szczegółowy zakres zadań , obowiązków oraz kompetencji koordynatora ds. bezpieczeństwa

           w szkole ustala dyrektor szkoły. Należą do nich między innymi:

           1)    obserwowanie i analizowanie zjawisk i zdarzeń występujących w szkole, które mają

                  negatywny  wpływ na spokój i bezpieczeństwo uczniów i pracowników szkoły,

          2)     analiza potrzeb szkoły w zakresie poprawy bezpieczeństwa wszystkich członków

                  społeczności szkolnej,

          3)     ocenianie stanu bezpieczeństwa w szkole i określenie najważniejszych zadań, których

                  celem jest poprawa bezpieczeństwa i które powinny być uwzględnione w planie pracy

                   szkoły na dany rok szkolny,

          4)     koordynowanie działań w zakresie bezpieczeństwa wynikających z realizowanych

                   szkole programów: wychowawczego i profilaktycznego,

          5)     udział w opracowaniu i wdrażaniu szkolnych procedur postępowania w sytuacjach

                   kryzysowych i zagrożenia,

          6)     pomoc w nawiązaniu współpracy pomiędzy nauczycielami i wychowawcami a

                  odpowiednimi służbami (policją, strażą pożarną, sanepidem) i instytucjami

                  zajmującymi się rozwiązywaniem problemów dzieci i młodzieży,

         7)     dzielenie się wiedzą z zakresu bezpieczeństwa z radą pedagogiczną i innymi

                 pracownikami szkoły,

         8)    współpraca z rodzicami i środowiskiem lokalnym,

         9)    promowanie problematyki bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ VI

 

OBOWIĄZEK SZKOLNY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 12 

 

                  I.      Do szkoły podstawowej, która wchodzi w skład zespołu szkół, uczęszczają  uczniowie od 7 do 12 roku życia.

                II.       Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może rozpocząć dziecko, które przed dniem 1 września kończy 6 lat, jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej.

             III.       Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podejmuje dyrektor zespołu szkół po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno -  pedagogicznej.

             IV.      W przypadku dzieci zakwalifikowanych do kształcenia specjalnego przez poradnię psychologiczno - pedagogiczną, rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego może być odroczone do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat.

               V.       Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor zespołu po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno pedagogicznej oraz za zgodą rodziców.

             VI.       Za spełnianie obowiązku szkolnego uznaje się również udział dzieci i młodzieży upośledzonej w stopniu głębokim w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych organizowanych zgodnie z odrębnymi przepisami.

          VII.      Na wniosek rodziców dyrektor zespołu, w którym obwodzie mieszka dziecko, może zezwolić na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą oraz określić jego warunki. Dziecko spełniające obowiązek szkolny w tej formie może otrzymać świadectwo ukończenia poszczególnych klas szkoły podstawowej lub ukończenia tej szkoły na podstawie egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzonych przez szkołę.

        VIII.      Uczniowie, którzy ukończyli klasę VI kontynuują naukę w gimnazjum.

             IX.       Do gimnazjum, które wchodzi w skład zespołu, uczęszczają uczniowie w wieku od 13 do 16 lat. Podlegają oni obowiązkowi szkolnemu, który trwa do 18 roku życia.

               X.       Dyrektor zespołu przyjmuje wszystkich uczniów zamieszkujących ustalony dla szkół  obwód. Warunkiem przyjęcia jest świadectwo ukończenia szkoły podstawowej oraz potwierdzenie zameldowania ucznia na danym terenie.

             XI.        Dyrektor zespołu może przyjąć ucznia z innego obwodu, jeżeli warunki organizacyjne na to pozwalają.

          XII.       Na wniosek rodziców ucznia oraz po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-  pedagogicznej dyrektor może zezwolić na pozaszkolną formę realizacji obowiązku  szkolnego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ VII

 

UCZNIOWIE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 13

 

A. PRAWA UCZNIÓW

         I.      Uczeń ma prawo do:

1)      znajomości swoich praw,

2)      wiedzy o przysługujących prawach oraz środkach i procedurach, jakie przysługują uczniom w przypadku naruszenia ich praw,

3)      rozwijania swoich uzdolnień i zainteresowań,

4)      uczeń zdolny, po spełnieniu określonych warunków, ma prawo do indywidualnego toku nauki lub programu nauczania,

5)      wolności sumienia, religii i przekonań,

6)      wyrażania własnych poglądów i opinii,

7)      życia bez przemocy fizycznej i psychicznej,

8)      poszanowania jego godności,

9)      ochrony prawnej przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej,

10)  ochrony swego życia prywatnego, rodzinnego i korespondencji,

11)  jawnej oceny,

12)  znajomości zasad oceniania, klasyfikowania i promowania,

13)   informacji o przewidywanych ocenach śródrocznych lub rocznych,

14)  informacji o przewidywanej ocenie niedostatecznej na zakończenie półrocza lub roku. Informacja ta musi być przekazana rodzicom ucznia,

15)  znajomości zasad oceniania zachowania ucznia oraz możliwościach odwołania się od ustalonej oceny,

16)  bezpłatnej nauki w szkole,

17)  swobodnego dostępu na zajęcia lekcyjne,

18)  pomocy pedagogicznej,

19)  ochrony zdrowia i higienicznych warunków nauki,

20)  przynależności do organizacji  działających na terenie szkoły,

-->