Program Wychowawczy
Zespołu Szkół w Kozłowie
Na lata 2007-2012
„Wychowanie to nieustannie toczony
dialog
nauczyciela z uczniem
prowadzący ku horyzontowi dobra, prawdy
i piękna”
Program
wychowawczy ZS w Kozłowie opracowany został na podstawie:
- Statutu Szkoły oraz
analizy pracy wychowawczej szkoły z uwzględnieniem prawa oświatowego (Ustawa
o systemie oświaty z dn. 07 września 1991 r. z późniejszymi zmianami);
-Wniosków i uchwał Rady
Pedagogicznej
Wstęp
Szkoła wspiera rodzinę w dziedzinie
wychowania podejmuje działania stymulujące rozwój osobowy ucznia we
wszystkich wymiarach:
- intelektualnym
- zdrowotnym
- społecznym
- moralnym
Umożliwia uczniom dociekanie prawdy,
samodzielności osądów, wrażliwości społecznej, umiejętności dokonywania
wyborów, hierarchizacji wartości.
Klimat dialogu oraz wzajemny szacunek i
życzliwość winny służyć realizacji powyższych zamierzeń.
I. Założenia podstawowe:
1.
Społeczność
szkolną stanowią: uczniowie, ich rodzice (prawni opiekunowie) oraz wszyscy
pracownicy szkoły.
2.
Szkoła
jest organem wspierającym działania
wychowawcze rodziców (prawnych opiekunów).
3.
Wszyscy
pracownicy szkoły są wychowawcami (oddziaływują na młodzież swoją osobowością
i postawą).
II. Główne zadania szkoły
1.
Przekazywanie
wiedzy o rodzinie, jej wartościach, prawach, jej roli w wychowaniu.
2.
Zapoznanie
z dziedzictwem kulturalnym regionu.
3.
Budzenie
uczuć patriotycznych.
4.
Profilaktyka.
5.
Rozwijanie
wrażliwości na problemy środowiska.
6.
Świadome
i odpowiedzialne korzystanie ze środków masowego przekazu.
7.
Organizowanie
czasu wolnego uczniów.
III. Program wychowawczy przyjmuje zadania z zakresu:
1.
Wychowanie
do życia w społeczeństwie:
- Wychowanie do życia w rodzinie
- Edukacja regionalna
- Wychowanie patriotyczne i obywatelskie
2.
Edukacji prozdrowotnej.
3.
Edukacji ekologicznej.
4.
Szkolnej oferty zajęć pozalekcyjnych dla uczniów.
IV. Cele programu wychowawczego
Celem wychowania w Zespole Szkół w Kozłowie
jest:
- wszechstronny i harmonijny rozwój ucznia
- podniesienie autorytetu rodziny
- tworzenie pozytywnych wzorców
- współpraca szkoły z rodzicami (pomoc rodzinie w wychowaniu)
- ochrona przed negatywnym wpływem mediów
- edukacja ekologiczna
- rozwój zajęć pozalekcyjnych
- aktywizacja młodzieży w życiu szkoły
V. Zasady współpracy z rodzicami:
1. Organizacja zebrań z rodzicami.
2. Konsultacje indywidualne ( jeden dzień
w miesiącu).
3. Ścisły kontakt z rodzicami(
telefony, wezwania) w razie wystąpienia trudności wychowawczych.
4. Pośredniczenie w kontaktach z Poradnią
Psychologiczno- Pedagogiczną.
5. Doradztwo w sprawach wychowawczych.
6. Udział rodziców w uroczystościach
szkolnych i klasowych.
VI. Sposoby realizacji programu:
1.
Współpraca
wychowawcza z rodzicami.
2.
Realizacja
zadań wychowawców klasowych.
3.
Praca
wychowawcza właściwa dla poszczególnych zajęć edukacyjnych.
4.
Współpraca
z organami administracji samorządowej dotycząca problemów wychowawczych.
5.
Wypełnianie
działań wychowawczych zawartych w statucie szkoły.
6.
Realizacja
działań okolicznościowych:
- zawody sportowe
- uroczyste apele
- inscenizacje
VII. Program wychowawczy podlega ewaluacji.
Osoby
odpowiedzialne za diagnozowanie Programu Wychowawczego dokonują bieżącej
analizy realizacji programu przy
współudziale wychowawców.
Wyniki
analizy są przedstawione na Radzie Pedagogicznej raz w ciągu roku szkolnego(
czerwiec).
A
zgłoszone wnioski są podstawą do nowych uregulowań i uzupełnień programu.
VIII. Dopuszcza się modyfikację Programu Wychowawczego
Dział
programu |
Zadania |
Formy
realizacji |
Po
zajęciach uczeń: |
Osoba
odpowiedzialna |
Termin
realizacji |
Uwagi |
1. Bezpieczna
droga do szkoły i ze szkoły |
- Poznanie i przestrzeganie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach - Spotkanie z policjantem - Wyrabianie nawyku odpowiedniego zachowania się w sytuacjach zaistniałych na drogach |
-Realizacja programu edukacji komunikacyjnej -Udział w spotkaniu z policjantem -Pogadanki na godzinach wychowawczych, czytanie prasy, projekcja filmów, udział w konkursach (turniej wiedzy o bezpieczeństwie ruchu drogowego w Nidzicy) tworzenie plakatów |
-zna zasady bezpiecznego poruszania się po drogach, -potrafi poinformować odpowiednie służby o sytuacji zaistniałej na drodze |
Wychowawcy klas, pedagog, policjant |
Praca ciągła 2007/2012 |
|
2. Poznanie
nowego środowiska szkolnego |
Spotkanie z klasą i wychowawcą, poznanie organizacji szkoły (gabinety, stołówka, biblioteka, świetlica) |
-Zwiedzanie budynku szkoły, poznanie pracy bibliotekarza, pedagoga szkolnego, pielęgniarki itp. |
-zna wychowawcę, nauczycieli i dyrekcję, -wie kto może mu pomóc w potrzebie |
Wychowawcy klas |
Wrzesień 2007/2012 |
|
3. Wychowanie
patriotyczne i obywatelskie |
Wyrabianie szacunku do tradycji i symboli państwa oraz miejsc Pamięci Narodowej |
-Udział w apelach: 11 listopada Święto Niepodległości 3 maja, Uchwalenie Konstytucji -Wycieczka do Komornik (miejsca Pamięci Narodowej) |
-zna symbole i barwy narodowe -potrafi śpiewać hymn -potrafi przyjąć odpowiednią postawę podczas uroczystości szkolnych |
Wychowawcy, nauczyciele historii, WOSu |
2007/2012 |
|
4. Miejsce
Polski w świecie |
Rada Unii Europejskiej Budzenie zainteresowania państwami należącymi do UE Prawa człowieka i wspólnota europejska |
-Sporządzanie gazetek -Udział w gminnym konkursie „Z piosenką przez świat” -Rozmowy na godzinach wychowawczych, WOSie i historii |
-wie, co to jest UE -zna państwa należące do UE -zna zadania UE |
Nauczyciele j. angielskiego, wychowawcy Nauczyciele j. polskiego, WOS, historii |
2007/2009 |
|
5. Savoir
vivre, czyli formy dobrego zachowania |
Sposoby prawidłowego zachowania się a) w szkole b) między rówieśnikami c) wśród dorosłych Eliminowanie wulgaryzmów z języka potocznego Eliminowanie zachowań wywołujących agresję i przemoc Kształtowanie postawy asertywnej |
-Pogadanki na godzinach wychowawczych -Dyskusje -Udział w scenkach (drama) -Udział w zajęciach terapeutycznych -Oglądanie filmów, czytanie książek, prasy |
-wie jak się zachować w miejscach publicznych, wśród dorosłych i rówieśników -umie ocenić zachowanie swoje i kolegów -zna zasady kulturalnego zachowania -wie co to jest przemoc i agresja -potrafi odmówić |
Wychowawcy, Rodzice Pedagog Uczniowie Przedstawiciele Poradnii Psychologiczno - Pedagogicznej |
2007/2012 |
|
6. Prawa i obowiązki uczniów. Nauka odpowiedzialności |
Prawa i obowiązki uczniów Zapoznanie uczniów ze statutem szkoły i Wzorem Osobowym Absolwenta oraz wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania |
-Przypomnienie praw i obowiązków ucznia -Organizowanie spotkań z rodzicami -Sporządzenie gazetki szkolnej |
-zna dokumenty określające prawa i obowiązki uczniów -wie, jakie ma prawa i obowiązki oraz umie je stosować -zna Wzorzec Osobowy Absolwenta i Wewnątrzszkolny System Oceniania |
Wychowawcy Rodzice Uczniowie |
2007/2012 |
|
7. Dbamy o
zdrowie. Promocja zdrowia. |
Propagowanie zdrowego stylu życia Zasady racjonalnego odżywiania Unikanie stresów (relaksacja) Wdrażanie do poszukiwania atrakcyjnych form spędzania czasu wolnego |
-Pogadanki z pielęgniarką -Kontynuowanie programu edukacyjnego „Śnieżnobiały uśmiech” (kl. I-III) -Sporządzanie gazetek w klasach |
-wie, co to znaczy zdrowy styl życia -zna zasady racjonalnego odżywiania -zna i stosuje ćwiczenia relaksacyjne -potrafi atrakcyjnie wykorzystać wolny czas |
Pielęgniarka Lider Programu Profilaktyki (p. T. Dąbrowska) Rodzice Wychowawcy |
2007/2012 |
|
8.
Zapobieganie uzależnieniom |
Poszerzanie wiedzy na temat przyczyn i rodzajów uzależnień oraz ich wpływu na człowieka i jego najbliższe otoczenie (profilaktyka uzależnień) Skutki nadużywania nikotyny, alkoholi i środków odurzających |
-Udział w apelach i Światowy Dzień Zdrowia, „Dzień Walki z Paleniem tytoniu” -Realizacja programu profilaktyki -Konkursy plastyczne -Udział w Przeglądzie Małych Form Teatralnych -Spotkanie z pielęgniarką |
-wie od czego można się uzależnić - umie ocenić skutki nadużywania środków uzależniających - wie do kogo zwrócić się o pomoc |
Pedagog, wychowawcy , nauczyciele, pielęgniarka, lider programu profilaktyki |
2007/2012 |
|
9. Współpraca
z rodzicami |
Motywowanie rodziców do współpracy ze szkołą Współudział w organizacji uroczystości klasowych i szkolnych |
-Spotkania z rodzicami, opiekunami (spotkania zbiorowe) -Indywidualne rozmowy z rodzicami i opiekunami -Kontakt listowny i telefoniczny -Wspólne rozwiązywanie problemów wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych -Współpraca przy tworzeniu statutu Szkoły, Programu Wychowawczego szkoły -Współpraca przy wyborze podręczników szkolnych, mundurków -Udział w uroczystościach szkolnych takich jak: wigilie klasowe, Mikołajki, Choinka Noworoczna, Dni Rodziny, Dzień Dziecka |
-rozumie potrzebę współpracy szkoły i domu rodzinnego -umie porozumieć się z nauczycielami i pracownikami szkoły -bierze aktywny udział w życiu klasy i szkoły |
Dyrektor Pedagog Wychowawcy Rodzice Nauczyciele |
2007/2012 |
|
10. „Zero
tolerancji dla przemocy” Przeciwdziałanie przemocy i agresji |
Zwracanie uwagi na kulturę słowa Zmniejszenie używalności wulgaryzmów Poznawanie skutków stosowania przemocy fizycznej Kształtowanie postawy asertywnej |
-Pogadanki na godzinach wychowawczych -Współpraca z pedagogiem , przedstawicielem policji, kuratorem sadowym, -Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną -Współpraca z GOPS |
-wie, co to jest przemoc i agresja -wypowiada się kulturalnie -umie radzić sobie w sytuacjach przemocy -potrafi odmówić |
Dyrektor Wychowawcy Pedagog Rodzice |
2007/2012 |
|
11. Edukacja
ekologiczna Zagrożenia środowiska
naturalnego |
Ochrona środowiska naturalnego Znaczenie zbiórki materiałów wtórnych i ich wykorzystywanie |
-Udział w akcji „Sprzątanie Świata” -Zbiórka materiałów wtórnych -Udział w pogadankach na godzinach wychowawczych -Udział w apelu „Dzień Ziemi” -Wycieczki przyrodnicze |
-wie jak chronić środowisko naturalne -umie segregować odpady |
Wychowawcy Nauczyciel biologii Opiekunowie PCK i ZHP |
2007/2012 |
|
12. Doradztwo
zawodowe |
Zawody naszych rodziców Podejmowanie wstępnych decyzji dotyczących wyboru zawodu |
- Tworzenie albumów zawodoznawczych - Wycieczki zawodoznawcze |
- zna zawody rodziców - wie jaki zawód wybrać |
- wychowawcy, doradca zawodowy, pedagog |
2007/ 12 |
|
13. Edukacja
komunikacyjna |
Zapoznanie uczniów z zasadami ruchu drogowego Wyrabianie nawyków odpowiedniego zachowania się w sytuacjach zaistniałych na drogach Nauka udzielania pierwszej pomocy |
- Realizacja programu edukacji komunikacyjnej w klasie IV - Przygotowanie do egzaminu na kartę rowerową - Turniej wiedzy o bezpieczeństwie ruchu drogowego - Kurs udzielania pierwszej pomocy |
- zna zasady poruszania się po drogach - zdał egzamin na kartę rowerową - wie jak zachować się w razie wypadku - zna numery telefonów alarmowych |
- wychowawcy, przedstawiciel policji, opiekun szkolnego koła PCK, nauczyciel techniki. |
2007/12 |
|
14. Moja
kondycja psycho-fizyczna-choroby cywilizacyjne. |
Uświadomienie uczniom wpływu rozwoju cywilizacji i
sposobu życia na zdrowie człowieka - AIDS, rak, depresja, choroby układu
krążenia, stres, bulimia, anoreksja |
- udział w apelach poświęconych zdrowiu. -lekcje wychowawcze przeprowadzone przez pielęgniarkę szkolną -realizacja zadań z programu profilaktyki
|
- zna choroby cywilizacyjne i umie je wymienić -potrafi zrozumieć osoby chore, cierpiące |
- wychowawcy, pielęgniarka szkolna, pedagog |
2007/12 |
|
Zatwierdzono Uchwałą Nr 21/ 2007Rady
Pedagogicznej i Rady Rodziców Zespołu Szkół w Kozłowie
izacji programu wychowawczego Kozłowie olerancjiz dnia 12 września
2007 roku.
Opracowały następujące osoby:
Jakobczuk
Małgorzata
Sowińska
Małgorzata
Górnik
Agnieszka
Ostrowska
Mirosława
Marzena Dębska-Ciesielska
Kozłowo,
28.08.2007r.