Program Wychowawczy

Zespołu Szkół w Kozłowie

Na lata 2007-2012

 

 

 

„Wychowanie to nieustannie toczony dialog

nauczyciela z uczniem

prowadzący ku horyzontowi dobra, prawdy i piękna”

         

Program wychowawczy ZS w Kozłowie opracowany został na podstawie:

- Statutu Szkoły oraz analizy pracy wychowawczej szkoły z uwzględnieniem prawa oświatowego (Ustawa o systemie oświaty z dn. 07 września 1991 r. z późniejszymi zmianami);

-Wniosków i uchwał Rady Pedagogicznej

   

Wstęp

 

Szkoła wspiera rodzinę w dziedzinie wychowania podejmuje działania stymulujące rozwój osobowy ucznia we wszystkich wymiarach:

- intelektualnym

- zdrowotnym

- społecznym

- moralnym

Umożliwia uczniom dociekanie prawdy, samodzielności osądów, wrażliwości społecznej, umiejętności dokonywania wyborów, hierarchizacji wartości.

Klimat dialogu oraz wzajemny szacunek i życzliwość winny służyć realizacji powyższych zamierzeń.

 

 

 

     I. Założenia podstawowe:

 

1.    Społeczność szkolną stanowią: uczniowie, ich rodzice (prawni opiekunowie) oraz wszyscy pracownicy szkoły.

2.    Szkoła jest organem wspierającym  działania wychowawcze rodziców (prawnych opiekunów).

3.    Wszyscy pracownicy szkoły są wychowawcami (oddziaływują na młodzież swoją osobowością i postawą).

 

 

 

 II. Główne zadania szkoły

 

1.    Przekazywanie wiedzy o rodzinie, jej wartościach, prawach, jej roli w wychowaniu.

2.    Zapoznanie z dziedzictwem kulturalnym regionu.

3.    Budzenie uczuć patriotycznych.

4.    Profilaktyka.

5.    Rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska.

6.    Świadome i odpowiedzialne korzystanie ze środków masowego przekazu.

7.    Organizowanie czasu wolnego uczniów.

 

 

 

  

   III. Program wychowawczy przyjmuje zadania z zakresu:

 

1.    Wychowanie do życia w społeczeństwie:

     - Wychowanie do życia w rodzinie

     - Edukacja regionalna

     - Wychowanie patriotyczne i obywatelskie

2.     Edukacji prozdrowotnej.

3.     Edukacji ekologicznej.

4.     Szkolnej oferty zajęć pozalekcyjnych dla uczniów.

 

 

 

 IV. Cele programu wychowawczego

 

Celem wychowania w Zespole Szkół w Kozłowie jest:

 

  - wszechstronny i harmonijny rozwój ucznia

  - podniesienie autorytetu rodziny

  - tworzenie pozytywnych wzorców

  - współpraca szkoły z rodzicami (pomoc rodzinie w wychowaniu)

  - ochrona przed negatywnym wpływem mediów

  - edukacja ekologiczna

  - rozwój zajęć pozalekcyjnych

  - aktywizacja młodzieży w życiu szkoły

 V. Zasady współpracy z rodzicami:

 

1. Organizacja zebrań z rodzicami.

2. Konsultacje indywidualne ( jeden dzień w miesiącu).

3. Ścisły kontakt z rodzicami( telefony, wezwania) w razie wystąpienia trudności wychowawczych.

4. Pośredniczenie w kontaktach z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną.

5. Doradztwo w sprawach wychowawczych.

6. Udział rodziców w uroczystościach szkolnych i klasowych.

 

 

 

      VI. Sposoby realizacji programu:

 

1.    Współpraca wychowawcza z rodzicami.

2.    Realizacja zadań wychowawców klasowych.

3.    Praca wychowawcza właściwa dla poszczególnych zajęć edukacyjnych.

4.    Współpraca z organami administracji samorządowej dotycząca problemów wychowawczych.

5.    Wypełnianie działań wychowawczych zawartych w statucie szkoły.

6.    Realizacja działań okolicznościowych:

- zawody sportowe

- uroczyste apele

- inscenizacje

 

 

  VII. Program wychowawczy podlega ewaluacji.

Osoby odpowiedzialne za diagnozowanie Programu Wychowawczego dokonują bieżącej analizy  realizacji programu przy współudziale wychowawców.

Wyniki analizy są przedstawione na Radzie Pedagogicznej raz w ciągu roku szkolnego( czerwiec).

A zgłoszone wnioski są podstawą do nowych uregulowań i uzupełnień programu.

 

 

 

   VIII. Dopuszcza się modyfikację Programu Wychowawczego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dział programu

 

Zadania

 

Formy realizacji

 

Po zajęciach uczeń:

 

Osoba odpowiedzialna

 

 

Termin realizacji

 

Uwagi

 

1. Bezpieczna droga do szkoły i ze szkoły

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Poznanie i przestrzeganie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach

- Spotkanie z policjantem

 

- Wyrabianie nawyku odpowiedniego zachowania się w sytuacjach zaistniałych na drogach

 

 

 

-Realizacja programu edukacji komunikacyjnej

 

-Udział w spotkaniu z policjantem

-Pogadanki na godzinach wychowawczych, czytanie prasy, projekcja filmów, udział w konkursach (turniej wiedzy o bezpieczeństwie ruchu drogowego w Nidzicy) tworzenie plakatów

 

-zna zasady bezpiecznego poruszania się po drogach,

 

-potrafi poinformować odpowiednie służby o sytuacji zaistniałej na drodze

 

 

 

 

 

 

 

Wychowawcy klas, pedagog, policjant

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Praca ciągła 2007/2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Poznanie nowego środowiska szkolnego

 

 

 

 

 

 

Spotkanie z klasą i wychowawcą, poznanie organizacji szkoły (gabinety, stołówka, biblioteka, świetlica)

 

 

-Zwiedzanie budynku szkoły, poznanie pracy bibliotekarza, pedagoga szkolnego, pielęgniarki itp.

 

 

 

 

-zna wychowawcę, nauczycieli i dyrekcję,

-wie kto może mu pomóc w potrzebie

 

 

Wychowawcy klas

 

Wrzesień 2007/2012

 

 

3. Wychowanie patriotyczne i obywatelskie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wyrabianie szacunku do tradycji i symboli państwa oraz miejsc Pamięci Narodowej

 

-Udział w apelach:

11 listopada Święto Niepodległości

3 maja, Uchwalenie Konstytucji

-Wycieczka do Komornik (miejsca Pamięci Narodowej)

 

-zna symbole i barwy narodowe

-potrafi śpiewać hymn

-potrafi przyjąć odpowiednią postawę podczas uroczystości szkolnych

 

 

 

 

Wychowawcy, nauczyciele historii, WOSu

 

2007/2012

 

 

4. Miejsce Polski w świecie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rada Unii Europejskiej

 

Budzenie zainteresowania państwami należącymi do UE

 

Prawa człowieka i wspólnota europejska

 

-Sporządzanie gazetek

 

-Udział w gminnym konkursie „Z piosenką przez świat”

 

 

-Rozmowy na godzinach wychowawczych, WOSie i historii

 

-wie, co to jest UE

 

-zna państwa należące do UE

 

 

 

-zna zadania UE

 

Nauczyciele j. angielskiego, wychowawcy

 

 

Nauczyciele j. polskiego, WOS, historii

 

 

 

 

 

 

 

 

2007/2009

 

 

5. Savoir vivre, czyli formy dobrego zachowania

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sposoby prawidłowego zachowania się

a) w szkole

b) między rówieśnikami

c) wśród dorosłych

 Eliminowanie wulgaryzmów z języka potocznego

Eliminowanie zachowań wywołujących agresję i przemoc

Kształtowanie postawy asertywnej

 

-Pogadanki na godzinach wychowawczych

-Dyskusje

-Udział w scenkach (drama)

-Udział w zajęciach terapeutycznych

-Oglądanie filmów, czytanie książek, prasy

 

-wie jak się zachować w miejscach publicznych, wśród dorosłych i rówieśników

-umie ocenić zachowanie swoje i kolegów

-zna zasady kulturalnego zachowania

-wie co to jest przemoc i agresja

-potrafi odmówić

 

Wychowawcy, Rodzice

Pedagog

Uczniowie

Przedstawiciele Poradnii Psychologiczno - Pedagogicznej

 

2007/2012

 

 

6. Prawa i obowiązki uczniów. Nauka odpowiedzialności

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prawa i obowiązki uczniów

Zapoznanie uczniów ze statutem szkoły i Wzorem Osobowym Absolwenta oraz wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania

 

-Przypomnienie praw i obowiązków ucznia

-Organizowanie spotkań z rodzicami

-Sporządzenie gazetki szkolnej

 

-zna dokumenty określające prawa i obowiązki uczniów

-wie, jakie ma prawa i obowiązki oraz umie je stosować

-zna Wzorzec Osobowy Absolwenta i Wewnątrzszkolny System Oceniania

 

 

 

 

Wychowawcy

Rodzice

Uczniowie

 

2007/2012

 

 

7. Dbamy o zdrowie. Promocja zdrowia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Propagowanie zdrowego stylu życia

Zasady racjonalnego odżywiania

Unikanie stresów (relaksacja)

Wdrażanie do poszukiwania atrakcyjnych form spędzania czasu wolnego

 

-Pogadanki z pielęgniarką

-Kontynuowanie programu edukacyjnego „Śnieżnobiały uśmiech” (kl. I-III)

-Sporządzanie gazetek w klasach

 

-wie, co to znaczy zdrowy styl życia

-zna zasady racjonalnego odżywiania

-zna i stosuje ćwiczenia relaksacyjne

-potrafi atrakcyjnie wykorzystać wolny czas

 

Pielęgniarka

Lider Programu Profilaktyki (p. T. Dąbrowska)

Rodzice

Wychowawcy

 

 

2007/2012

 

 

 

8. Zapobieganie uzależnieniom

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poszerzanie wiedzy na temat przyczyn i rodzajów uzależnień oraz ich wpływu na człowieka i jego najbliższe otoczenie (profilaktyka uzależnień)

Skutki nadużywania nikotyny, alkoholi i środków odurzających

 

-Udział w apelach i Światowy Dzień Zdrowia, „Dzień Walki z Paleniem tytoniu”

-Realizacja programu profilaktyki

-Konkursy plastyczne

-Udział w Przeglądzie Małych Form Teatralnych

-Spotkanie z pielęgniarką

 

-wie od czego można się uzależnić

- umie ocenić skutki nadużywania środków uzależniających

- wie do kogo zwrócić się o pomoc

 

Pedagog, wychowawcy , nauczyciele, pielęgniarka, lider programu profilaktyki

2007/2012

 

 

9. Współpraca z rodzicami

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Motywowanie rodziców do współpracy ze szkołą

Współudział w organizacji uroczystości klasowych i szkolnych

 

-Spotkania z rodzicami, opiekunami (spotkania zbiorowe)

-Indywidualne rozmowy z rodzicami i opiekunami

-Kontakt listowny i telefoniczny

-Wspólne rozwiązywanie problemów wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych

-Współpraca przy tworzeniu statutu Szkoły, Programu Wychowawczego szkoły

-Współpraca przy wyborze podręczników szkolnych, mundurków

-Udział w uroczystościach szkolnych takich jak: wigilie klasowe, Mikołajki, Choinka Noworoczna, Dni Rodziny, Dzień Dziecka

 

 

-rozumie potrzebę współpracy szkoły i domu rodzinnego

-umie porozumieć się z nauczycielami i pracownikami szkoły

-bierze aktywny udział w życiu klasy i szkoły

 

Dyrektor

Pedagog

Wychowawcy

Rodzice

Nauczyciele

 

2007/2012

 

 

10. „Zero tolerancji dla przemocy”

Przeciwdziałanie przemocy i agresji

 

Zwracanie uwagi na kulturę słowa

Zmniejszenie używalności wulgaryzmów

Poznawanie skutków stosowania przemocy fizycznej

Kształtowanie postawy asertywnej

 

-Pogadanki na godzinach wychowawczych

-Współpraca z pedagogiem , przedstawicielem policji,  kuratorem sadowym,

-Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną

-Współpraca z GOPS

 

 

 

 

-wie, co to jest przemoc i agresja

-wypowiada się kulturalnie

-umie radzić sobie w sytuacjach przemocy

-potrafi odmówić

 

Dyrektor

Wychowawcy

Pedagog

Rodzice

 

2007/2012

 

 

11. Edukacja ekologiczna

Zagrożenia środowiska naturalnego

 

 

Ochrona środowiska naturalnego

Znaczenie zbiórki materiałów wtórnych i ich wykorzystywanie

 

-Udział w akcji „Sprzątanie Świata”

-Zbiórka materiałów wtórnych

-Udział w pogadankach na godzinach wychowawczych

-Udział w apelu „Dzień Ziemi”

-Wycieczki przyrodnicze

 

 

 

-wie jak chronić środowisko naturalne

-umie segregować odpady

 

Wychowawcy

Nauczyciel biologii

Opiekunowie PCK i ZHP

 

2007/2012

 

 

12. Doradztwo zawodowe

 

 

 

Zawody naszych rodziców

Podejmowanie wstępnych decyzji dotyczących wyboru zawodu

 

 

 

 

- Tworzenie albumów zawodoznawczych

- Wycieczki zawodoznawcze 

 

- zna zawody rodziców

- wie jaki zawód wybrać

 

- wychowawcy, doradca zawodowy, pedagog

 

2007/ 12

 

 

13. Edukacja komunikacyjna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zapoznanie uczniów z zasadami ruchu drogowego

Wyrabianie nawyków odpowiedniego zachowania się w sytuacjach zaistniałych na  drogach

Nauka udzielania pierwszej pomocy

 

 

- Realizacja programu edukacji komunikacyjnej w klasie IV

- Przygotowanie do egzaminu na kartę rowerową

- Turniej wiedzy o bezpieczeństwie ruchu drogowego

- Kurs udzielania pierwszej pomocy

 

- zna zasady poruszania się po drogach

- zdał egzamin na kartę rowerową

- wie jak zachować się w razie wypadku

- zna numery telefonów alarmowych

 

 

 

- wychowawcy, przedstawiciel policji, opiekun szkolnego koła PCK, nauczyciel techniki.

 

 

 

 

 

 

 

 

2007/12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14. Moja kondycja psycho-fizyczna-choroby cywilizacyjne.

 

 

Uświadomienie uczniom wpływu rozwoju cywilizacji i sposobu życia na zdrowie człowieka - AIDS, rak, depresja, choroby układu krążenia, stres, bulimia, anoreksja
Nauka odpowiedzialności, samokontroli i tolerancji.

 

 

- udział w apelach poświęconych zdrowiu.                       -lekcje wychowawcze przeprowadzone przez pielęgniarkę szkolną     -realizacja zadań z programu profilaktyki

 

 

 

 

- zna choroby cywilizacyjne i umie je wymienić
-zna podstawowe objawy chorób

-potrafi zrozumieć osoby chore, cierpiące

 

 

 

- wychowawcy,

pielęgniarka szkolna, pedagog

 

 

 

2007/12

 

 

Zatwierdzono Uchwałą Nr 21/ 2007Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców Zespołu Szkół w Kozłowie   izacji programu wychowawczego Kozłowie olerancjiz dnia 12 września 2007 roku.

             

 

                                          Opracowały następujące osoby:

                                                                                                                                                                            Jakobczuk Małgorzata

                                                                                                                                                                         Sowińska Małgorzata

                                                                                                                                                                         Górnik Agnieszka

                                                                                                                                                                         Ostrowska Mirosława

                                                                                                                                                                         Marzena Dębska-Ciesielska

   

Kozłowo, 28.08.2007r.